ساعت ۱۱:۱٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٩/٢٢  کلمات کلیدی: در دمای پایین ممکن است دچار افت دمای بدن، سکته

هر نوع وسیله گرمازایی که در خانه دارید، مهم نیست، مهم این است که ایمنی کافی را داشته باشد و اتاق نشیمن و اتاق خواب‌تان را به خوبی گرم کند. سعی کنید اتاق خواب‌تان در طول روزهای سرد زمستان گرم باشد.

اگر امکان این کار وجود ندارد، سعی کنید شب‌ها قبل از اینکه به رختخواب بروید، اتاق‌تان را گرم کنید. اگر هوا خیلی سرد است، نمی‌تشود تمامی اتاق‌ها را گرم کرد، سعی کنید با تمام اعضای خانواده در یک اتاق بنشیند و با هم در یک اتاق بخوابید. این کار دمای توصیه شده و مناسب برای اتاق ۲۱ درجه سانتی‌‌گراد است اما ممکن است بعضی از افراد در دمای بالاتر احساس راحتی بیشتری داشته باشند. اگر دما به زیر ۱۶ درجه سانتی‌گراد افت پیدا کرد سالمندان را باید بیشتر مراقبت کرد. مخصوصا کسانی که بیمار بوده و مبتلا به بیماری قلبی هستند زیرا در دمای پایین ممکن است دچار افت دمای بدن، سکته یا آنژین صدری شوند. یکی از بهترین روش‌های افزایش راحتی و گرما و همین‌طور کاهش هزینه جلوگیری از هدر رفتن انرژی از خانه است. هر نوع وسیله گرمازایی که در خانه دارید، مهم نیست، مهم این است که ایمنی کافی را داشته باشد و اتاق نشیمن و اتاق خواب‌تان را به خوبی گرم کند. سعی کنید اتاق خواب‌تان در طول روزهای سرد زمستان گرم باشد.

اگر امکان این کار وجود ندارد، سعی کنید شب‌ها قبل از اینکه به رختخواب بروید، اتاق‌تان را گرم کنید. اگر هوا خیلی سرد است، نمی‌تشود تمامی اتاق‌ها را گرم کرد، سعی کنید با تمام اعضای خانواده در یک اتاق بنشیند و با هم در یک اتاق بخوابید. این کار دمای توصیه شده و مناسب برای اتاق ۲۱ درجه سانتی‌‌گراد است اما ممکن است بعضی از افراد در دمای بالاتر احساس راحتی بیشتری داشته باشند. اگر دما به زیر ۱۶ درجه سانتی‌گراد افت پیدا کرد سالمندان را باید بیشتر مراقبت کرد. مخصوصا کسانی که بیمار بوده و مبتلا به بیماری قلبی هستند زیرا در دمای پایین ممکن است دچار افت دمای بدن، سکته یا آنژین صدری شوند. یکی از بهترین روش‌های افزایش راحتی و گرما و همین‌طور کاهش هزینه جلوگیری از هدر رفتن انرژی از خانه است. نگه داشتن انرژی گرمایی در خانه و پیشگیری از خروج آن از درها و پنجره‌ها با استفاده از درزگیرها یکی از این روش‌هاست. روش دیگر استفاده از وسایل گرمازایی خوب و مناسب و بهره‌مندی کامل از سوخت است.

با رعایت نکاتی که درباره ذکر شد مثل درست لباس پوشیدن و... هم در میزان انرژی گرمایی و هم در هزینه صرفه‌جویی خواهد شد. چه خوب است همه ما در خانه یک دماسنج برای کنترل درجه حرارت خانه داشته باشیم. با قرار دادن یک دماسنج در همه اتاق‌ها، می‌توانیم در طول روز و شب‌های اتاق‌ها را اندازه بگیریم و در صورت لزوم آنها را گرم‌تر بکنیم. با این کار می‌توانیم اتاق خواب خود را به قبل از رفتن به رختخواب گرم و راحت‌تر کنیم. با پوشاندن پنجره توسط درزگیر یا استفاده از یک پرده مناسب می‌توانیم مانع از هدر از رفتن گرما و ورود هوای سرد به داخل اتاق شویم. کنترل ترموستات اگر چگونگی کنترل و بازبینی وسایل گرمازا را می‌دانید خود به ارزیابی صحیح کارکردن آن بپردازید در غیر این صورت از کسی که احاطه کامل به این کار دارد بخواهید سیستم گرمایی خانه شما را کنترل کند.

اگر امکان گرم نگه داشتن اتاق خواب خود را در تمام طول شب ندارید، زمانی را قبل از خوابیدن به این کار اختصاص دهید. یعنی برای حداقل ۱ ساعت اجازه دهید اتاق خوب گرم شود و سپس به رختخواب بروید. سعی کنید دمای همه اتاق‌ها را در تمام مدت روز در همان ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. گرمای مرکزی از نحوه صحیح کارکرد سیستم گرمازای مرکزی خود هم باید اطمینان حاصل کنید. این سیستم باید به خوبی کار کند و حداقل یک بار در سال توسط فرد مخرب و کار آزموده چک شود. این سیستم در خانه افراد بالای ۶۰ سال حتما باید به دقت کنترل و بازبینی شود تا مشکلی برای این اشخاص پیش نیاید. پنجره‌های دوجداره وجود پنجره‌های دوجداره مانع از دست رفتن گرمای درون خانه می‌شوند اما کمی گران هستند. به هر حال می‌توان به جای این پنجره‌ها از یک لایه پلاستیک و پوشش روی پنجره‌ها استفاده کرد که از هدر رفتن گرما جلوگیری شود و هم سرمای کمتری به درون خانه نفوذ کند. همان‌طور که گفتیم وجود پرده‌ها هم مانع از ورود سرما می‌شود.

ایده‌آل آن است که پرده‌ها تا زمین آویزان باشند. اما اگر رادیاتور زیر پنجره‌ها وجود دارد، نباید پرده جلوی رادیاتور را بگیرد و مانع از پخش شدن حرارت شود. پرده‌ها را پشت رادیاتور بیندازید تا هوای گرم درون اتاق جریان پیدا کند. تانکر‌ آب لوله‌های آب گرم هم باید عایق کاری شوند. لوله‌هایی که خارج از ساختمان هستند و به منبع آب اتصال دارند با پشم شیشه بپوشانید تا از یخ‌زدگی آب جلوگیری شود و لوله‌های آب گرم در مدت طولانی‌تری آب را گرم نگه دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه سن افراد بالا می‌رود. خطر حمله قلبی و سکته در دمای پایین افزایش پیدا می‌کند بنابراین بسیار مهم است که در زمستان‌ خانه خود را گرم نگه دارید. زندگی در خانه گرم، دمای بدن را بالا نگه می‌دارد بنابراین بدن از آثار سرمای خارج در زمان می‌ماند. پس همیشه خانه را گرم نگه داشته و هنگام بیرون رفتن لباس مناسب بپوشید.در شب هوای سردی که به سر و صورت می‌خورد موجب افزایش فشارخون می‌شود. پس شب‌ها پنجره‌های اتاق خود را ببندید. خیلی مهم است که رختخواب‌شان در شب گرم باشد. می‌توانید یک بطری آب گرم دور پارچه‌ای بپیچید و در رختخواب خود بگذارید یا می‌توانید از پتوی الکتریکی و گرمازا استفاده کنید.

اما بهترین کار این است که موقع خواب لباس مناسب و گرم بپوشید. پوشیدن زیرپوش مناسب و پیژامه در طول روز هم موجب گرم ماندن بدن در طول شب می‌شود. نوشیدن یک مایع یا شیر گرم قبل از رفتن به رختخواب به گرم شدن بدن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید یک فلاسک از نوشیدنی گرم نزدیک رختخواب خود داشته باشید. نکته آخر اینکه، هر چه قدر می‌خواهید از هوای تازه بیرون در زمستان استفاده کنید. فقط مراقب باشید که پنجره اتاق خواب‌تان را همیشه ببندید.


 آن از درها و پنجره‌ها با استفاده از درزگیرها یکی از این روش‌هاست. روش دیگر استفاده از وسایل گرمازایی خوب و مناسب و بهره‌مندی کامل از سوخت است.

با رعایت نکاتی که درباره ذکر شد مثل درست لباس پوشیدن و... هم در میزان انرژی گرمایی و هم در هزینه صرفه‌جویی خواهد شد. چه خوب است همه ما در خانه یک دماسنج برای کنترل درجه حرارت خانه داشته باشیم. با قرار دادن یک دماسنج در همه اتاق‌ها، می‌توانیم در طول روز و شب‌های اتاق‌ها را اندازه بگیریم و در صورت لزوم آنها را گرم‌تر بکنیم. با این کار می‌توانیم اتاق خواب خود را به قبل از رفتن به رختخواب گرم و راحت‌تر کنیم. با پوشاندن پنجره توسط درزگیر یا استفاده از یک پرده مناسب می‌توانیم مانع از هدر از رفتن گرما و ورود هوای سرد به داخل اتاق شویم. کنترل ترموستات اگر چگونگی کنترل و بازبینی وسایل گرمازا را می‌دانید خود به ارزیابی صحیح کارکردن آن بپردازید در غیر این صورت از کسی که احاطه کامل به این کار دارد بخواهید سیستم گرمایی خانه شما را کنترل کند.

اگر امکان گرم نگه داشتن اتاق خواب خود را در تمام طول شب ندارید، زمانی را قبل از خوابیدن به این کار اختصاص دهید. یعنی برای حداقل ۱ ساعت اجازه دهید اتاق خوب گرم شود و سپس به رختخواب بروید. سعی کنید دمای همه اتاق‌ها را در تمام مدت روز در همان ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. گرمای مرکزی از نحوه صحیح کارکرد سیستم گرمازای مرکزی خود هم باید اطمینان حاصل کنید. این سیستم باید به خوبی کار کند و حداقل یک بار در سال توسط فرد مخرب و کار آزموده چک شود. این سیستم در خانه افراد بالای ۶۰ سال حتما باید به دقت کنترل و بازبینی شود تا مشکلی برای این اشخاص پیش نیاید. پنجره‌های دوجداره وجود پنجره‌های دوجداره مانع از دست رفتن گرمای درون خانه می‌شوند اما کمی گران هستند. به هر حال می‌توان به جای این پنجره‌ها از یک لایه پلاستیک و پوشش روی پنجره‌ها استفاده کرد که از هدر رفتن گرما جلوگیری شود و هم سرمای کمتری به درون خانه نفوذ کند. همان‌طور که گفتیم وجود پرده‌ها هم مانع از ورود سرما می‌شود.

ایده‌آل آن است که پرده‌ها تا زمین آویزان باشند. اما اگر رادیاتور زیر پنجره‌ها وجود دارد، نباید پرده جلوی رادیاتور را بگیرد و مانع از پخش شدن حرارت شود. پرده‌ها را پشت رادیاتور بیندازید تا هوای گرم درون اتاق جریان پیدا کند. تانکر‌ آب لوله‌های آب گرم هم باید عایق کاری شوند. لوله‌هایی که خارج از ساختمان هستند و به منبع آب اتصال دارند با پشم شیشه بپوشانید تا از یخ‌زدگی آب جلوگیری شود و لوله‌های آب گرم در مدت طولانی‌تری آب را گرم نگه دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه سن افراد بالا می‌رود. خطر حمله قلبی و سکته در دمای پایین افزایش پیدا می‌کند بنابراین بسیار مهم است که در زمستان‌ خانه خود را گرم نگه دارید. زندگی در خانه گرم، دمای بدن را بالا نگه می‌دارد بنابراین بدن از آثار سرمای خارج در زمان می‌ماند. پس همیشه خانه را گرم نگه داشته و هنگام بیرون رفتن لباس مناسب بپوشید.در شب هوای سردی که به سر و صورت می‌خورد موجب افزایش فشارخون می‌شود. پس شب‌ها پنجره‌های اتاق خود را ببندید. خیلی مهم است که رختخواب‌شان در شب گرم باشد. می‌توانید یک بطری آب گرم دور پارچه‌ای بپیچید و در رختخواب خود بگذارید یا می‌توانید از پتوی الکتریکی و گرمازا استفاده کنید.

اما بهترین کار این است که موقع خواب لباس مناسب و گرم بپوشید. پوشیدن زیرپوش مناسب و پیژامه در طول روز هم موجب گرم ماندن بدن در طول شب می‌شود. نوشیدن یک مایع یا شیر گرم قبل از رفتن به رختخواب به گرم شدن بدن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید یک فلاسک از نوشیدنی گرم نزدیک رختخواب خود داشته باشید. نکته آخر اینکه، هر چه قدر می‌خواهید از هوای تازه بیرون در زمستان استفاده کنید. فقط مراقب باشید که پنجره اتاق خواب‌تان را همیشه ببندید.