ساعت ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٩/٢٢  کلمات کلیدی: قبل بدانید چه غذایی را می‌خواهید درست کنید

قسمت مهمی از هر روز معمولا در آشپزخانه به تهیه و برنامه‌ریزی برای تعیین نوع غذا می‌گذرد. اگر این‌ فعالیت روزانه با بی‌دقتی و از سر بی‌حوصلگی انجام شود ممکن است تاثیر منفی بر سلامت غذا داشته و خستگی جسمی درپی داشته باشد. با کمی دقت و صرف زمان مناسب برای انجام این کار می‌توان به نتیجه‌ای دلخواه رسید.

1 ابتدا نگاهی کلی به کابینت‌ها و جایی که موادغذایی را نگه‌ می‌دارید، بیندازید. از موادی که باید تهیه شود یک فهرست تهیه کنید و با یک‌بار رفتن به فروشگاه همه آنچه در یک‌ماه آینده می‌خواهید را تهیه کنید.

2 غذاهایی را که دوست‌ دارید و می‌دانید مصرفش برای شما مفید‌تر است، برای مدت یک‌ماه روی کاغذ فهرست کنید و سعی کنید طبق برنامه‌ای که دارید، غذاهای روزانه‌تان را تهیه و آماده کنید. اگر از قبل بدانید چه غذایی را می‌خواهید درست کنید، وقت کمتری را در آشپزخانه صرف خواهید کرد.

3 اگر قد بلندی دارید از کابینت‌های بالایی آشپزخانه و نزدیک به گاز و یخچال برای نگه‌داری مواد مورد نظر استفاده کنید. اگر قد متوسط و یا کوتاهی دارید بهتر است از کابینت‌های پایینی برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید، در این صورت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان غذای مورد نیازتان را تهیه کنید. به هنگام چیدن کابینت‌ها مطمئن شوید که تمامی آنچه به هنگام آشپزی می‌خواهید، را در دسترس‌ دارید. این‌گونه چیدمان به هنگام آشپزی باعث می‌شود که وقت کمتری را صرف گشتن به دنبال چیزی که می‌خواهید کنید.

4 ‌سبزیجات و مواد لازم برای آشپزی را می‌توانید خرد شده و آماده در فریزر نگهداری کنید تا بتوانید غذا را سریع آماده کنید.

5 زمانی که کل اعضای خانواده حضور دارند و یا مهمانی دارید، بهتر است از همه ظرف‌های آشپزخانه استفاده نکنید و هر ظرفی که هنگام آشپزی کثیف شد را همان موقع بشویید، در این‌ صورت هنگامی که مهمانی به پایان می‌رسد، با انبوهی از ظرف‌های کثیف مواجه نمی‌شوید.